İşletim Sistemi Windows XP Teknik Genel Bakış - 3
Microsoft Corporation - Yayın Tarihi: Mayıs 2001
Microsoft Corporation - Yayın Tarihi: Mayıs 2001
İyileştirilmiş Ağ ve İletişim Yetenekleri
Bu bölümde, Windows XP’de ağ konusunda uzman olmadan ağ ayarları yapmanın nasıl kolaylaştırıldığı gösterilmektedir.
Evrensel Tak ve Kullan
İşletim sistemine eklenen Aygıt Tak ve Kullan yetenekleri ile bir PC’yi kurmak, yapılandırmak ve çevre birimleri eklemek çok kolaylaşmıştır. Evrensel Tak ve Kullan, ağa bağlı yazıcılar, Internet ağ geçitleri ve tüketicilerin elektronik cihazları gibi ağa bağlı aygıtlar ve hizmetler de olmak üzere aygıtların saptanmasını ve denetimini sağlayarak bu kolaylığın tüm ağda yayılmasını sağlamıştır.
Evrensel Tak ve Kullan, Tak ve Kullan çevre birimi modelinin basit bir geliştirmesinden öte bir şeydir. Sıfır yapılandırma, “görünmez” ağ oluşturma ve oldukça geniş bir üretici topluluğun ürettiği çok sayıda aygıt kategorisinin otomatik şekilde saptanmasını desteklemek üzere tasarlanmıştır. Evrensel Tak ve Kullan ile, bir aygıt dinamik olarak ağa katılabilir, IP adresi elde edebilir, yeteneklerini sunabilir ve diğer aygıtların varolma durumlarını ve yeteneklerini öğrenebilen tümü otomatik gerçekten sıfır yapılandırmalı ağlar sağlar. Aygıtlar sırayla birbirleriyle doğrudan iletişim kurabilirler; böylece, eşler arası ağ kurma olanağı sağlanır.
Evrensel Tak ve Kullan’ın etkin olduğu bir ağda yararlanılabilecek aygıt türü çeşidi çok geniştir ve bunların içinde akıllı uygulamalar, kablosuz aygıtlar ve tüm form etkenlerine sahip PC’ler vardır.
Evrensel Tak ve Kullan’ın olanakları, ev otomasyonu, yazdırma resimleme, ses/görüntü uygulamaları, mutfak uygulamaları, otomobil ağları ve genel ortamlardaki yakın ağlar gibi yeni ve ilgi çekici olanların yanı sıra birçok varolan senaryoyu da kapsayacak kadar geniştir.
Evrensel Tak ve Kullan, varolan ağlara sorunsuz uyacak standart TCP/IP ve Internet iletişim kurallarını kullanır. Bu standartlaştırılmış iletişim kurallarını kullanma, Evrensel Tak ve Kullan’a çok fazla deneyim ve bilgi avantajı sağlar ve yapısında olan bu özelliğin birlikte kullanılmasını sağlar. Evrensel Tak ve Kullan, kullanılan iletişim kuralları tarafından tanımlanmış dağıtılmış, açık bir ağ mimarisi olduğundan, herhangi belirli bir işletim sisteminden, programlama dilinden veya fiziksel ortamdan (Internet gibi) bağımsızdır. Evrensel Tak ve Kullan, işletim sistemi üreticilerinin müşterilerinin gereksinimlerine uygun API’ler oluşturmalarına izin vererek, uygulamaların kullanacağı API’leri belirlemez.
Internet Bağlantısı Paylaşımı
Windows 98’de ortaya konulan Internet Bağlantısı Paylaşımı (ICS), birden çok bilgisayarın, Internet’e veya şirket ağına bağlanmak için ağ geçidi olarak tek bir çevirmeli ağ bağlantısını kullanarak ana bilgisayara bağlanması için kullanışlı ve ekonomik bir yöntem sağlar. Ağ geçidinin arkasındaki her aygıtın benzersiz bir IP adresi olması yerine, bu aygıtlara özel adresler atanabilir ve ağ geçidi, çevirmeli ağ üzerinden geçen tüm trafik için özel IP adreslerini dönüştürebilir.
Ev Ağı Sihirbazı
Ev Ağı Sihirbazı, ağ yapılandırmasını ve Internet Bağlantısı Paylaşımını otomatikleştirir. Ağ iletişim kurallarını ve fiziksel ağ gereksinimlerini bilmenize gerek kalmadan bir yerel alan ağı (LAN) kurmanızı sağlayan köprü oluşturma modu kullanır.
Sihirbaz:
· Ağdaki bilgisayarlarda “ Küçük Oda Bilgisayarı” gibi bilinen isimler kullanılmasına izin verir.
· Internet Bağlantı Paylaşımı’nı, Internet Explorer’ı ve Kişisel Güvenlik Duvarı’nı otomatik olarak kurar ve yapılandırır.
· Internet bağlantınızın hangi NIC kartı ile yapıldığını otomatik olarak algılar.
· Ağ yapılandırmasını otomatik olarak algılamak için DHCP ayırıcısını kullanır ve gerekirse ayarları güncelleştirir.
Ağ Köprüsü Oluşturma
Ev kullanıcıları zaman zaman bilgisayarlarına bağlanmak için farklı ağ ortamları kullanmak isterler; örneğin, kullanıcılar bir dizüstü bilgisayar için kablosuz ağ bağlantısı ve odadaki bilgisayardan mutfaktaki bilgisayara Ethernet bağlantısı isteyebilirler. Geçmişte, tipik bir çok kesimli IP ağı, her kesim için, her ağdaki ana bilgisayarı yapılandıran ve alt ağlar arasındaki paket iletimini yapılandıran bir alt ağ numarası atanmasını gerektirirdi.
Microsoft çok kesimli ev ağının kurulumunu ve yönetimini basitleştirmeyi düşündü.
Windows XP, Yayılma Ağacı+ Algoritması (STA) kullanarak ağ kesimlerini şeffaf şekilde birbirlerine bağlayabilen bir ortam erişimi denetimi (MAC) köprü bileşeni bulundurur. Windows XP’ye dahil edilmiş MAC köprüsü, tüm ev ağının tek bir IP alt ağı gibi çalışmasını sağlar.
Windows XP, ortam erişimi denetimi (MAC) köprü bileşeniyle çok kesimli ev ağının kurulumunu ve yönetimini basitleştirir. Bu ağ kesimlerini şeffaf şekilde birbirlerine bağlayan Yayılma Ağacı Algoritması (STA) kullanır. Windows XP’ye dahil edilmiş MAC köprüsü, tüm ev ağının tek bir IP alt ağı gibi çalışmasını sağlar.
Köprü, iki veya daha çok fiziksel ağı birbirlerine bağlayan bir ağ aygıtıdır. Ağ üzerindeki donanım aygıtlarının bir listesini bulundurur ve alıcının ağda olup olmadığını görmek için her veri iletiminin adresini denetler.
Köprünün birincil kurulum yöntemi Ev Ağı Sihirbazı’dır. Ancak, deneyimli kullanıcılar sihirbazı çalıştırmadan da köprüyü hızla kurabilir, yapılandırabilir ve kaldırabilirler.
Aşağıdaki senaryolarda köprüyü el ile yapılandırmak isteyebilirsiniz:
· Bilgisayarınızda birden çok bağdaştırıcı var ve bunlarla köprü oluşturmak istiyorsunuz.
· Varolan bir köprü var ve bunu kaldırmak istiyorsunuz.
· Bir ICS ana makinesi üzerinde varolan bir köprü var ve daha sonra köprüden bir kesimi kaldırmak istiyorsunuz.
Tümleşik Yardım ve Destek Hizmetleri
Bu bölüm, Microsoft’un Yardım ve Destek Hizmetleri Merkezi’nin, Uzaktan Yardım erişimi, otomatik güncelleştirmeler, çevrimiçi Yardım ve diğer araçları kullanarak tüm destek ve hizmetlerini tek bir yerde nasıl bir araya getirdiğini anlatmaktadır. Aşağıdaki Şekil 10’da gösterildiği gibi Windows XP, ihtiyacınızı olan yardımı bulmayı kolaylaştırmıştır:
Şekil 10. Windows XP, yardım ve destek erişimi için tek bir yer sağlar.
Uzaktan Yardım ile Yardım Alma
Bilgisayar kullanıcılarının, özellikle çok teknik deneyimi olmayan kullanıcıların sık sık yapılandırma sorunları veya bir destek personeli için yanıtlanması zor kullanım soruları olabilir, hatta bunlar telefonda çözüm arayan ve sorunun giderilmesini isteyen arkadaşlar veya aile bireyleri olabilir. Uzaktan Yardım, kullanıcıların gerek duydukları yardımı almalarını sağlayan bir yol sunar ve kullanıcılarına yardımcı olan şirket yardım masalarının işlerini kolaylaştırıp maliyetlerini düşürür. Ek olarak, deneyimli kullanıcılar arkadaşlarına ve ailelerine doğrudan yardım etmek için Uzaktan Yardım bağlantısı kurabilirler.
Uzaktan Yardım’ı kullanmanın en hızlı yolu, MSN® Messenger Service kullanarak hızlı ileti üzerinden kullanmaktır. Uzaktan Yardım oturumlarını e-posta ile de başlatabilir veya bir form doldurup bunu bir dosya olarak kaydeder ve Hotmail gibi Web tabanlı bir hizmeti kullanarak e-posta ile gönderebilirsiniz.
Uzaktan Yardım isteği aldıktan sonra, yardımcı, sorunlu PC’ye uzaktan bağlanabilir ve sorunu çözmek için doğrudan ekranı görebilir. Bir yardım isteği başlattığınızda, Uzaktan Yardım istemcisi, yardımcıya davetinizi kabul edip etmeyeceğini soran XML tabanlı şifreli bir bilet gönderir. Bu işlem aşağıdaki Şekil 11’de gösterildiği gibi çalışır.
Şekil 11. Uzaktan Yardım Oturumu
Aşağıdaki Şekil 12’de basit bir uzaktan yardım oturumu gösterilmiştir. Yardımcı’nın Başlat menüsü en alt sol köşede görünmektedir. İçerdeki ekran, Uzaktan Yardım isteyen kullanıcının masaüstünü göstermektedir. Yardımcı bu masaüstünü görebilir, kullanıcı ile sohbet edebilir ve düzeltme veya düzeltme eki olarak dosyalar gönderebilir. Bu modda, kullanıcı fare ve klavyenin tüm denetimine sahip olmaya devam eder. Veya kullanıcı, yardımcıya, klavyenin veya farenin uzaktan denetimini etkinleştiren daha üst düzeyde geçici bir izin verebilir.
Şekil 12. Uzaktan Yardım etkileşimli, gerçek zamanlı destek sağlar.
Uzaktan Yardımcı istemcisi, bilgisayarınıza ve uzak oturuma izinsiz erişime karşı koruma amaçlı birden çok güvenlik özelliğine sahiptir.
· Uzak oturuma erişim sağlayan bilet şifrelenmiştir: yalnız hedef alıcı şifreyi çözebilir.
· Uzaktan yardım oturumu, oturumu isteğinde bulunduğunuzda belirlediğiniz süreye bağlı olarak sona erebilir: Bu zaman aşımı süresi dakikalar kadar kısa olabileceği gibi 99 güne kadar uzayabilir. Varsayılan süre bir saattir.
· Oturum süresi zaman aşımına uğradığında tüm yetkilendirme bilgileri otomatik olarak silinir.
· Varsayılan olarak, Uzaktan Yardım istemcisi kullanıcıdan bir parola oluşturmasını ister. Bu parola farklı bir e-posta ile yardımcınıza gönderebilir ya da sizin ve yardımcınızın bildiği bir parola kullanabilirsiniz.
Yardım içeriğini arama
Genişletilebilir arama mekanizması, içerik desteği sağlayan birden çok uzak veya çevrimiçi sağlayıcıyı tarayarak içerik bulmanıza yardımcı olur. Standart arabirim kümesi, Yardım ve Destek Hizmetleri aracının birçok arama motorunu yerleştirme ve bunlarla kolayca iletişim kurmasına olanak tanır. Örneğin, yeni kablo modem kurma sorununuz varsa, “kablo modem” terimini aratabilir ve yerel Yardım dosyaları, Microsoft Knowledge Base makaleleri veya üretici belgelerinin bulunduğu Web sitesinin bağlantılarına ulaşabilirsiniz.
Kesin Yardım bilgileri alma, Windows kullanıcı yardımının derlenmiş HTML Yardım dosyaları veritabanında Boole işleçleri kullanarak arama yapma olanağı sağlayan tam metin yetenekleri ile daha da geliştirilmiştir. Örneğin, Grup İlkesi kullanarak Active Directory dağıtımı hakkında yardım arayan bir IT yöneticisi iseniz, Active Directory içinde daha kapsamlı ve kesin arama yapmak için bu özelliği kullanabilirsiniz. Olay raporları göndermek ve aynı anda Yardım ve sistem bilgilerine bakmak istiyorsanız, birden çok örnek yetenekleri Yardım ve Destek Hizmetleri’nin iki oturumunu açmanıza izin verir.
Sistem bilgilerine erişme
İşletim sisteminizin gizli ayrıntılarını bulma, Yardım ve Destek Merkezi içindeki sistem bilgileri ile kolaylaştırılmıştır. Artık anlaşılması ve erişimi kolay kişiselleştirilmiş yazılım ve bilgisayarınıza özel donanım bilgilerini görebileceksiniz. Örneğin, bu yetenek özellikle bir ürün destek mühendisi ile telefon görüşmesi yaparken bilgisayarınız hakkındaki BIOS bilgilerine ulaşmanız gerektiğinde yararlıdır. Artık sorunun çözülmesin yardımcı olmak için, sistem bilgilerine erişebilir ve ilgili BIOS bilgilerine ulaşabilirsiniz.
Yazılım Dağıtımı için Destek URL’si
Ağ yöneticileri, Program Ekle/Kaldır iletişim kutusu içine belirli uygulamalar için destek URL’si yerleştirebilirler. Uygulama hedef bilgisayarlardaki Program Ekle/Kaldır içinde göründüğünde, kullanıcılar Destek Bilgileri URL’sini seçebilir ve destek Web sayfasına gidebilirler. Bu özellik Yardım Masası’na veya destek ekibine yapılan aramaların azaltılmasına yardımcı olur. Örneğin, kullanıcı bir uygulamanın sıkça sorulan 10 soruyu bulunduran sayfasına yönlendirilebilir.
Sorun Giderme Aracı
Sorun giderme aracı (Msconfig.exe) normal olarak birçok kullanıcının çözemeyeceği sorun giderme görevlerini basitleştirir. Standart sorun giderme adımlarını otomatikleştirerek, araç tek bir konumdan kullanıcılara temel sorun giderme yollarını gösterir. Bu, Microsoft Ürün Destek Hizmetleri teknisyenlerinin Windows yapılandırması sorunlarını giderirken kullandıkları aracın aynısıdır. Bu aracı, yazma hataları riskini azaltan onay kutuları ile işleyen bir eleme işlemi kullanarak sistem yapılandırmasını değiştirmek için kullanabilirsiniz.
Sistem Yapılandırma Yardımcı Programı, sorun giderme oturumuna başlamadan önce sistem dosyalarınızın yedek kopyasını da oluşturabilir. Sistem dosyalarınızın yedek kopyasını oluşturma sorun giderme oturumu sırasında yapılan değişikliklerin geri alınabilmesini garantiler. Sistem Yapılandırma Yardımcı Programı’nı kullanarak yedek dosyasını geri yükleyebilirsiniz.
Yorum Gönder